Föreläsningsplan

12 föreläsningar, fördelade preliminärt enligt nedan.

1. Introduktion. (Ingemar)

2: Datorgrafik, rendera till textur, projektiv textur + GLSL-repetition (kap 3) (Ingemar)

3: Datorgrafik, skuggor (kap 4) (Ingemar)

4: Datorgrafik, HDR, bump mapping (kap 5 fram till 5.5) (Ingemar)

5: Datorgrafik: GPU Computing, CUDA (kap 6 + 5.6) (Ingemar)

OBS! Ett par demos från denna föreläsning finns här.

6: Skinning, animation, kvaternioner (kap 7.5, 8, 9, 11) (Ingemar)

7: Fysik, partikelmekanik (supplementet) (Sergiy)

8: Fysik, stelkroppsmekanik (supplementet + ev kap 8) (Sergiy)

9: Fysik, kollisionsdetektering (supplementet + kap 8) (Sergiy)

10: Spel-AI. (kap 13-14) (Ingemar)

11: Animation, integrering (kap 10, 12, 5.7-5.8) (Ingemar)

12: Stereo mm (kap 7.8 + ev annat som inte kommit med) (Ingemar)

Därtill tillkommer projektredovisningsseminarier och projektmöten (milstolpe, slutavstämning) i period 2.

Observera att föreläsningsserien slutar relativt tidigt, innan reservlabbarna, två veckor innan perioden slutar. Det är för att ni skall kunna börja på projekten redan under HT1. Naturligtvis kommer projekten mer eller mindre att läggas på is under tentaperioden, men jag hoppas att ni i alla fall skall hinna börja - eller få loss tid för att avsluta andra kurser så att ni sedan kan satsa på projekten med gott samvete?

Föreläsningsanteckningar (2024) kommer upp här efter hand:

Här

Sergiys föreläsningar kan även finnas här:

tsbk03

Föreläsningsanteckningar (2023):

Här

Denna sida underhålls av Ingemar Ragnemalm.