Välkommen till Teknik för Avancerade Datorspel!

(Egentligen borde den heta Avancerad Teknik för Datorspel.)
Detta är inte en kurs om att göra ett spel. Det är en kurs om att lära sig viktiga tekniker för att kunna göra avancerade spel. Detta innefattar avancerad datorgrafik (påbyggnad på TSBK07), animation, fysik, spel-AI med mera.

Kursen följer samma modell som TSBK07, med föreläsningar och labbar i kursens första halva, och projektarbete i den andra, där projekten inte ges med givna specar utan du diskuterar med kursledaren för att hitta ett kursrelevant problem som du vill gå djupare i. De bästa projekten bör basera sig på aktuell forskning på området.

Nyheter:

2017-10-16: Vänt ordningen för den här nyhetslistan. Senaste först.

2017-10-12: Lade till ett par demos på demosidan (geometry och tesselation shaders). Labbarna är inrapporterade.2017-10-06: Alla duggor rättade.

2017-10-05: Första reservlabben och omduggatillfället var idag. Jag hann inte rätta klart duggorna eftersom kön på grupper som ville redovisa både en och flera labbar var lång så det hade varit svårt för Harald att hålla vändetiderna behagliga. Antalet grupper som är klara är betydande och de flesta andra ligger bra till för att bli klara snart.

En nyhet till: Efter att flera studenter har försökt köra över ThinLinc så har jag frågat supporten. Svaret är lite nedslående:

"Thinlinc drivs med standard rackmonterade servrar. De har ett enkelt integrerat grafikchip i åldersklass 1998 för att kunna driva en lågupplöst VGA-port. De har ingen GPU och inget OpenGL-stöd i hårdvaran alls. Det är tämligen standard vad man får på servrar.”

Det är alltså komplett olämpligt för våra behov! Det går möjligen att få igång gammaldags OpenGL-kod med eländiga prestanda. Mitt blygsamma krav på OpenGL 3.2 och hyggligt hårdvarustöd är långt borta.

2017-10-02: Föreläsningsserien är slut, och nu skall alla ha fått någon grad av svar på era projektspecar. Vissa har fått önskemål om förtydliganden. Andra har fått mer kortfattad respons, men alla skall ha fått bekräftelse på att jag mottagit och några ord om innehållet.

2017-09-18: Ett antal demos uppdaterade och inkluderade på demosidan. Hello World! för compute shaders tillagt på sidan för Hello World för GPU (se hemsidan).

2017-09-15: Lite småfixar med sidlayouten.

2017-09-01: Jag lade nyligen upp kursboken så Bokakademin kan komma åt den, så vill ni ha en print-on-demand-kopia så kan de fixa det.

2017-08-31: Fixat ett par länkar till, t.ex. till föreläsningsmaterialet.

2017-08-30: Jag lyckades få in repetitionsdelen i första föreläsningen och hade därför ambitionen att täcka första steget på skuggenerering redan idag, vilket gick bra! Jag hoppas jag inte satte upp tempot för mycket. Förhoppningsvis gör det att vi får loss lite utrymme till viktigare saker än repetitioner! Det vill jag helst ha bara i början och sedan är vi klara med det (förutom labb 0 förstås). Om någon tycker att det är knepigt, kom ihåg: 1) Du är inte ensam! 2) Fråga mig, även om saker som känns triviala!

2017-08-29: Kursstart! En del redigerande på sidan, speciellt fixat labbinfo för labb 3 och 4 samt sett över länkar för alla labbar. (Det är ingen garanti för att allt är rätt men det mesta skall vara det.) Årets kursbok är uppladdad! Korrigerat informationen: Boken finns tyvärr inte på Bokakademin! (Jag skall dock arrangera möjlighet till print-on-demand där. Mina egna kopior är snart slut!)

Vår 2017: Nya kurssidorna byggs, TSBK07 först.

Denna sida underhålls av Ingemar Ragnemalm.