GAMMAL SIDA. Denna uppdateras inte längre. Den nya nås från toppnivån på computer-graphics.se.
Examensarbeten Informationskodning/Datorgrafik
Kontakt: Ingemar Ragnemalm (ingis AT isy PUNKT liu PUNKT se.)
OBS! Denna sida handlar om exjobbsförslag från Ingemar Ragnemalm, Linköpings Universitet.
Övriga examensarbeten hos ICG finns på hemsidan.
(Ngt uppdaterad
160920.)
Datorgrafik, spelprogrammering, bildbehandling, bildkodning
1. Augmented reality treasure humt
Under de senaste åren har flera varianter av orientering baserad
på
modern teknik kommit fram, som geocaching, turf och munzee, samt
augmented reality-baserade Ingress och Pokemon Go.
Examensarbetet består i att impementera ett nytt sådant
system baserat
på en kombination av GPS-koordinater och augmented reality,
där man på
sin mobiltelefon ser en bild av platsen med målområdet
markerat med
tillagda objekt som representerar "kontrollen". Det finns betydande
möjligheter att göra intressanta mekanismer och effekter. I
första hand fokuserar vi på visuella effekter och
interaktion.
2. Procedurell generering av virtuella världar med mycket hög detaljnivå
Med brusfunktioner kan man generera terränger, växtlighet och till och
med byggnader. Detta examensarbete går ut på att skapa en lösning för
sådana procedurellt genererade världar där man med väl valda
fraktalmetoder kan uppnå extremt hög detaljnivå.
3. Analys av säkerhetstryck med standardkameror.
En
imponerande teknik för säkerhetstryck, identifiering av falska resp
äkta objekt (sedlar, checkar mm) har tagits fram av ett tyskt företag.
Denna teknik är baserad på analys av tryckta mönster på mikroskopisk
nivå. Ett problem med tekniken är kostnaden för hårdvara för att utföra
denna analys. Detta examensarbete syftar till att analysera till vilken
grad det är möjligt att implementera tekniken med vanliga
standardkameror, och vilken säkerhetsnivå som då kan erhållas.
4. Transkodning till HEVC
HEVC (High Efficiency Video Coding) är en ny videokompressionsstandard
under utveckling. Med en ny standard uppstår problemet att översätta,
transkoda, existerande material till det nya formatet. Examensarbetet
går ut på att utforska möjligheter för att göra en sådan transkodning
på bästa sätt.
5. Lärplattform i WebGL
Lärplattformar har blivit vanliga på alla undervisningsnivåer, som It's
Learning, Blackboard, Fronter mfl. Dessa är generellt sett väldigt
torra och tråkiga och har en ganska hög inlärningströskel. Detta ger
alltför ofta effekten att både lärare och elever undviker systemet i
möjligaste mån. Arbetet går ut på att ta fram en demonstrator som visar
hur en grafisk lärplattform skulle kunna göras, i form av en 3D-miljö
byggd i WebGL. Den initiala målgruppen förelås vara grundskoleelever
samt deras lärare.
6. Oculus Rift som hjälpmedel för att bota sjösjuka
3D-spel och VR-utrustning brukar ofta associeras med en betydande risk
för huvudvärk och/eller sjösjukeeffekter. Detta examensarbete går ut på
att undersöka möjligheten till motsatsen: Att använda ett VR-system
(som Oculus Rift) för att tvärtom dämpa problemet. Det är tämligen
klart att sjösjuka uppstår av konfliker mellan kroppens balanssystem
och dess synintryck, och dessa problem blir speciellt stora ombord på
fordon (fartyg i synnerhet) där man ofta befinner sig långt från
fönster. Med en VR-display kan man i stället visa en bild som stämmer
överens med kroppens balanssystem och därmed undviker konflikten. Flera
delproblem följer som frågan om vilken typ av scen som känns mest
passande, mm.
7. Automatisk konvertering av GPU-kod
Beräkningskärnor på grafikprocessorer kan skrivas i flera olika språk,
som CUDA, OpenCL och Compute Shaders. Denna kod är likartad, och därför
är det rimligt att automatisera konverteringsprocessen.
8. The Bitcoin Game
Digital valuta som Bitcoins, Litecoins mm är en het ny trend. Detta
examensarbete går ut på att utveckla ett datorspel (edutainment) som på
ett underhållande sätt lär ut viktiga egenskaper hos digital valuta.
Examensarbetet skall utföras i samarbete med ett företag som är
verksamt på området.
Andra ämnen som jag är intresserad av men inte har konkreta förslag kring just nu (men vi diskuterar gärna)
- Deformerbara kroppar
- Level sets
- Modellering av naturliga objekt, som träd och moln
- Ansiktsanimation
- Avancerad ljussättning och ljussättning i speciella situationer
Egna förslag
Om
du har ett specialintresse som inte täcks av ovanstående förslag, men
som du tror skulle kunna bli ett lämpligt examensarbete, så är jag
beredd att diskutera saken. Om jag bedömer att uppgiften är lämplig,
dvs lagom omfattning och att det går att skriva en trevlig
exjobbsrapport om ämnet så kan vi oftast diskutera oss fram till en bra
form.
Det
kan också hända att du finner något förslag intressant men skulle vilja
angripa det från någon annan vinkel än den jag beskriver. Sådana fall
är oftast bara trevliga och jag diskuterar dem mycket gärna.
Industriexjobb
Förslagen på denna sida är tänkta för
interna exjobb. Vi examinerar även externa exjobb. För dessa utförs
normalt arbetet på ett företag, och då skall det finnas en handledare
på plats. Vi tillhandahåller då främst handledning kring rapporten.
Handledare och examinator
Vi
beslutar individuellt, beroende på ämne och vår arbetssituation, vem
som är handledare respektive examinator. Oftast är jag (Ingemar)
examinator, och Jens är ofta handledare.Ansökan
Ansökan
är normalt helt informellt. Du tar kontakt med mig, och jag beslutar om
jag kan anta dig till exjobbet genast eller om jag bör välja mellan
flera sökande.
Plats och arbetsredskap
Som examensarbetare
får du tillgång till våra exjobbararbetsplatser, samt fikarum, och vi
förser dig med en (oftast stationär) dator som skall räcka för det
problem du skall arbeta med. Dock är tillgången på nya datorer
begränsad så vi ibland måste kompromissa.
"Stora" och "små" examensarbeten
Vi
är mest vana vid "stora" 30 hp-exjobb, men 15-poängs är
också möjliga.
Eftersom dessa är under kortare tid så är det speciellt
viktigt att vi
diskuterar omfattning, då våra förslag oftast är
tänkta för 30 hp. De flesta förslag ovan är
skalbara till 15 hp.